Proiectul cultural “Gardienii patrimoniului” va pune în valoare obiective istorice cu ajutorul câtorva sute de voluntari. Copiii vor învăţa care este istoria monumentelor pe care le vor alege chiar ei în funcţie de preferinţe şi vor organiza acţiuni culturale şi de voluntariat în incinta obiectivelor istorice sau în împrejurimile acestora.
Proiectul cultural “Gardienii patromoniului” face parte din programul “Împreună pentru diaspora internă maghiară”, care se derulează în nouă judeţe – Maramureş, Arad, Timiş, Caraş-Severin, Alba, Sibiu, Hunedoara, Braşov şi Bistriţa-Năsăud – unde maghiarii trăiesc în minoritate absolută şi unde numărul etnicilor maghiari scade de la un an la altul. Scopul proiectului este păstrarea identităţii culturale a etnicilor maghiari, dar şi dezvoltarea comunităţii maghiare. Proiectul urmăreşte înfiinţarea unei reţele culturale pe baza inventarierii patrimoniului cultural. În fapt, mai multe monumente istorice care aparţin minorităţii maghiare vor fi înfiate de şcoli şi în aceste clădiri vor fi organizate activităţi culturale.
Europarlamentarul european Iuliu Winkler, care este şi preşedintele UDMR Hunedoara, spune că, deocamdată, în judeţul Hunedoara copiii vor “înfia” monumentele care aparţin comunităţii maghiare, participând doar elevii Grupului Şcolar “Teglas Gabor” din Deva. “Intenţia noastră este ca nu numai şcolile maghiare, unde materiile sunt predate în limba maternă de la grădiniţă şi până la terminarea liceului, să se implice în acest proiect. Mă refer aici la acele şcoli unde sunt doar secţii de predare în limba maghiară: Şcoala Generală Nr. 6 din Hunedoara, sau şcolile cu clasele I-VIII din Petroşani şi Lupeni. Pedagogii sunt cei care vor hotărî dacă elevii de clasa a şasea, a şaptea sau a opta, de pildă, pot fi cuprinşi într-o asemenea activitate.Nu ştiu câtă istorie se învaţă la şcoală, câte educaţie civică, nu ştiu cum influenţează Internetul noile priorităţi, dar sensul unui asemenea proiect este acela ca tinerii maghiari să cunoască aceste locuri şi istoria lor. Unui tânăr de 15 ani nu un simpozion ştiinţific trebuie să-i organizezi, ci trebuie să-l atragi cumva, într-o modalitate atractivă, interactivă”, consideră Iuliu Winkler.
Europarlamentarul UDMR adaugă că elevii care vor înfia monumente istorice vor învăţa despre istoria acestora, dar vor face şi muncă voluntară în folosul monumentelor respective.
Clădirea Prefecturii, “adoptată” şi promovată
Directorul Grupului Şcolar “Teglas Gabor”, Attila Kocsis, spune că, deocamdată, profesorii de la unitatea de învăţământ deveană nu au la dispoziţie un inventar al monumentelor care aparţin etnicilor maghiari. Kocsis adaugă că tinerii maghiari ar putea “înfia” chiar clădirea Prefecturii, Biserica franciscană sau împrejurimile Cetăţii Devei. “Am lansat un concurs între clasele de elevi, pentru ca fiecare dintre acestea să îşi aleagă un monument, inclusiv case mai vechi, cu o valoare istorică. Sunt câteva clase care au decis care este monumentul pe care îl vor «înfia», dar mai sunt şi clase în curs de căutare. Practic, copiii vor ajuta la curăţarea de gunoaie a împrejurimilor clădirilor amintite, vor organiza concursuri tematice pornind de la monumentele pe care «le-au adoptat», vor organiza diferite activităţi culturale, spectacole, vor promova imaginea monumentelor şi vor posta pe Internet informaţii şi fotografii cu aceste clădiri”, spune directorul Grupului Şcolar “Teglas Gabor”.
Attila Kocsis adaugă că elevii deveni se vor limita la “înfierea” de monumente din municipiul reşedinţă de judeţ, urmând ca tinerii hunedoreni să “adopte” şi să devină “gardienii patrimoniului” din Hunedoara, iar cei din Petroşani să se ocupe de monumentele din zona Văii Jiului. Etnicii maghiari spun că au mers pe criteriul proximităţii în derularea proiectului, pentru o mai bună gestionare a activităţilor conexe monumentelor care vor fi “înfiate”, dar şi pentru că dispun de resurse financiare limitate, iar deplasările frecvente în alte zone (în Ţara Haţegului, spre exemplu) ar fi imposibil de realizat. La Grupul Şcolar “Teglas Gabor” învaţă, în total, 612 elevi, iar grupul ţintă este alcătuit din aproximativ 180 de copii, dintre care cel puţin 80 se vor implica activ în derularea proiectului.
Doar sa le infiati,nu sa le treceti pe numele vostru,sau sa ne trezim ca se cheama in limba voastra,si ca noi tre sa invatam ungureste sa stim ce este cladirea respectiva,ca voi aveti curaj nu ma indoiesc de asta,maine parca vad ca vreti sa ne schimbam si noi numele,ca doar ne infiati…..