Deşi legea prevedea ca toate primăriile din ţară să aibă activat sistemul de plăţi online până la jumătatea anului 2012, multe primării hunedorene de la sate nu au nici măcar conexiune pentru Internet. Tocmai de aceea, plata online a taxelor şi impozitelor rămâne la nivel de intenţie, inclusiv pentru municipiul reşedinţă de judeţ.
În Deva, consilierul primarului, Laura Chinci, spune că plata online, pe www.ghiseul.ro nu este momentan disponibilă, din cauza lipsei unor echipamente IT necesare. Autorităţile devene estimează că, până la sfârşitul acestui an, serviciul plăţilor online va deveni funcţional şi în Deva. În schimb, plata cu cardul funcţionează în municipiul Deva de peste trei ani, adaugă Laura Chinci.
„Pentru ca fiecare plătitor de taxe să îşi poată consulta situaţia personală, acesta trebuie să fie înscris ca utilizator al aplicaţiei de taxe şi impozite şi să aibă un nume de utilizator şi parolă alocată. Pentru a deveni utilizator, trebuie să se completeze o cerere şi să vină la Serviciul Taxe şi Impozite cu aceasta şi cu o copie după buletin. În anul 2010 au fost alocate 50 de parole, în anul 2011 – 99 de parole şi în anul 2012 (până în prezent) – 95 de parole. În prezent, există un contract între Primăria Municipiului Deva şi Banca Transilvania, iar comisionul de efectuare a plăţilor de taxe şi impozite de către cetăţean este suportat de Primăria Deva. Dacă plata se face prin E-banking, comisionul este suportat de plătitorul de taxe şi impozite”, precizează consilierul primarului.
Hunedoara, excepţia fericită
În celălalt mare oraş al judeţului, la Hunedoara, plata online se poate face încă de anul trecut, din luna mai. Totuşi, în 2011 doar 16 hunedoreni şi-au plătit impozitele online, în timp ce anul acesta doar 50 de persoane au apelat la acest sistem. Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Hunedoara, Silke Oprean, în iunie 2011 Consiliul Local al municipiului Hunedoara a decis suportarea din bugetul local al oraşului a comisionului perceput de furnizorul de servicii pentru operaţiunile de tranzacţionare online aferente încasării taxelor şi impozitelor locale. Suma suportată de bugetul local reprezintă 1,95 % din valoarea fiecărei tranzacţii, însă nu poate fi mai mare de 30 de lei. Silke Oprean mai spune că hunedorenii pot plăti online nu doar taxele şi impozitele, ci şi amenzile primite pentru diverse contravenţii. Potrivit specialiştilor IT din cadrul Primăriei Hunedoara, aplicaţia IT a costat, la vremea implementării ei, 5.000 de euro. Cei care doresc să plătească online, vor trebui să facă o cerere în acest sens, pe care o vor depune la sediul Primăriei. Ei vor primi ulterior în plic sigilat aşa numitele „credenţiale” (parolele). La Hunedoara, de pildă, 184 de hunedoreni au solicitat asemenea parole.
Comunele nu au nici măcar Internet
În majoritatea comunelor din judeţ, însă, primarii nu au reuşit să implementeze sistemul. Unii încă nu au cumpărat echipamentul necesar, alţii nu au nici măcar comexiune Internet. În comuna Brănişca, spre exemplu, primarul Teodor Lazăr afirmă că ambele conexiuni la Internet existente sunt aproape nefuncţionale. „Numai ca să te conectezi la Internet ai nevoie de vreo 10-15 încercări, iar după aceea conexiunea se întrerupe din nou. Tocmai de asta, implementarea sistemului de plăţi online a fost imposibilă. Avem speranţe doar de la fibra optică. S-ar putea ca în aproximativ şase luni această problemă să fie rezolvată”, explică primarul Teodor Lazăr. Nici la Băcia nu există Internet. Aici, primarul Nicolae Panţa spune că, deşi Primăria are conexiune la Internet, deocamdată administraţia locală nu este înrolată în sistemul naţional electronic de plată online.
Alte opţiuni de plată
La toate primăriile din judeţ, achitarea taxelor se poate face prin casierie. La altele se poate plăti cu cardul sau prin mandat poştal ori prin ordin de plată, variantă preferată de administratorii firmelor şi de contabili. Unele primării au implementat sistemul prin care contribuabilul poate să vină să solicite o parolă, care i se înmânează personal, pe bază de semnătură, iar apoi poate vizualiza de acasă exact cât are de plată. Sistemul naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar (SNEP) permite unui hunedorean care are o proprietate în orice localitate din ţară să îşi plătească dările de acasă. Singura condiţie este ca ambele localităţi, atât cea de domiciliu, cât şi cea unde hunedoreanul este înregistrat în calitate de contribuabil, să fie conectate la SNEP. Autorităţile spun că beneficiile sunt incontestabile, însă doar în cazul unui serviciu care funcţionează ireproşabil şi este disponibil 24 de ore din 24.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.