A adunat zeci de medalii, cele mai multe de aur, pentru invenţiile sale în domeniul alimentării cu aer a motoarelor. A decis apoi că vrea să-şi producă singur filtrele de aer, în România, aproape de casă. A parcurs cu tenacitate toate etapele legale necesare brevetării şi omologării invenţiilor, iar peste câteva zile va începe producţia. Pentru început va avea doar patru angajaţi. Faptul că a montat deja pe maşini ale cunoscuţilor peste 300 de asemenea filtre, fără reclamă şi fără reţea de distribuţie, îl face să creadă că lucrurile nu vor rămâne la acest stadiu.
După ani la rând în care geniul său a fost răsplătit doar cu strângeri de mână şi încurajări politicoase, un tânăr hunedorean reuşeşte să-şi îndeplinească visul de a-şi produce la scară largă filtrul de aer pentru care a primit deja zeci de medalii la saloanele de inventică. Nu a vrut să rămână în categoria inventatorilor care nu găsesc o soluţie pentru valorificarea descoperirilor lor. Şi-a brevetat şi omologat invenţia, iar acum s-a pus pe treabă. Din ianuarie va produce la scară largă filtre de aer care reduc cu 10 -15 la sută consumul oricărui autovehicul şi îi măresc puterea cu 10 la sută.
Cu 12 ani în urmă, enervat de vechea Dacie a familiei care se tot opintea s-o ia din loc, mai ales vara, Corneliu Birtok-Băneasă (34 de ani) a avut o idee genială: şi-a dat seama cum poate confecţiona un filtru care să tragă în motor aer mai mult, mai rece şi cu un flux mai rapid. A tot lucrat la idee, până când filtrul său supra-aspirant a atras atenţia specialiştilor de la Facultatea de Inginerie Hunedoara.
De aici şi până la numeroase medalii la prestigioase saloane de inventică din Europa nu a mai fost decât un pas. Chiar după primele succese internaţionale ale sale, Corneliu a vrut să încerce să trăiască mai bine de pe urma invenţiei sale. A renunţat repede la ideea vânzării patentului către marii producători auto.
“Unii au fost extrem de interesaţi, alţii chiar m-au sfătuit să nu le dau prea multe detalii înainte să-l patentez şi să-l omologhez. Discuţii au fost, însă, până la urmă, acea parte din mine care-mi spunea să-l produc eu, în România, a câştigat”, spune Corneliu. Între timp, tânărul şi-a completat invenţia cu un dispozitiv dinamic de transport al aerului care ajută filtrul său supra-aspirant.
Emulaţie printre funcţionarii RAR
Cu câteva săptămâni în urmă, Corneliu Birtok a reuşit să omologheze la RAR cinci modele de filtru supra-aspirant. Toată procedura a durat un an întreg, însă inventatorul nu se declară nemulţumit. “Ştiu că toată lumea se plânge de birocraţie însă, în cazul meu, sunt bucuros să spun că ideea mea a creat o emulaţie pozitivă în rândul funcţionarilor din instituţiile cu care am lucrat. Am fost ajutat total dezinteresat de către mulţi dintre ei. Am avut parte de o atitudine constructivă din partea lor”, povesteşte tânărul. Acum este ocupat până peste cap cu punerea la punct a ultimelor detalii legate de o primă linie de producţie în serie a filtrelor supra-aspirante, pe care o va deschide peste câteva zile la Simeria, în judeţul Hunedoara. “Încep cu o singură linie, la care vor lucra patru oameni. Pentru început se vor putea monta minimum 20 de filtre pe zi. Apoi, în funcţie de vânzări, vom mări producţia”.
Filtrul îşi scoate banii în câteva luni
Un filtru “Air by Cornelius” va costa aproximativ 350 de lei pentru un autoturism normal, iar înlocuirea anuală a elementului consumabil din dispozitiv va scoate din buzunarul posesorului 45 – 50 de lei. Cheltuiala se recuperează însă destul de repede, după parcurgerea a aproximativ 5– 7.000 de kilometri, prin combustibilul economisit. Corneliu Birtok spune că nu ar fi reuşit să omologheze filtrul supra-aspirant şi cu atât mai puţin să-l pună în producţia de serie fără ajutorul unei femei de afaceri din Hunedoara, care a crezut de la bun început în ideea lui. Este vorba despre Doina Mainardis, care l-a susţinut moral şi financiar încă din faza cercetărilor.
“La început, l-am susţinut pe Corneliu fără să mă gândesc la vreun câştig material. Mai târziu, însă, mi-am dat seama că ar fi fost frustrant ca toată munca lui să rămână la stadiul de medalii şi diplome atârnate pe pereţi, ca multe alte invenţii româneşti. Acesta este motivul care m-a determinat să îl susţin pe Corneliu şi în ideea lui de a fabrica în serie filtrele sale. În general, la noi există o inerţie enormă la schimbare, chiar dacă o invenţie are o utilitate practică dovedită”, spune partenera de afaceri a inventatorului. Doina Mainardis adaugă că filtrele vor fi puse în vânzare în primul trimestru al anului viitor, iar în următorii ani, cei doi îşi propun să doteze cu filtrul mult premiat cu aur la saloanele de inventică internaţionale cel puţin 100.000 de vehicule. În oferta lor va fi inclusă şi o variantă de unică folosinţă a filtrului supra-aspirant, care va costa aproximativ 100 de lei.
Au testat şase şi vor cumpăra mai multe
Serviciul de Transport Public Alba are, de luni bune, în teste, şase filtre supra-aspirante livrate de Corneliu Birtok – Băneasă. Au fost montate pe maşini diferite, ca marcă, vechime şi gabarit, iar la toate rezultatele au fost exact cele pe care le-a specificat inventatorul de la bun început.
“A scăzut consumul cu 10 – 15 la sută. Asta înseamnă că fiecare maşină economiseşte 14 lei la fiecare 100 de kilometri parcurşi. Iar cum noi avem aproape 160 de maşini, care fac 250 – 300 de kilometri pe zi, vă daţi seama că am reuşi să economisim sume serioase la plata combustibililor. În plus, şoferii mi-au spus că fiecare maşină este şi mai vioaie, dacă are un asemenea filtru”, declară şeful autobazei STP Alba, Florin Borba. Acesta adaugă că STP Alba a aşteptat omologarea RAR a filtrelor inventate de tânărul hunedorean pentru a putea cumpăra şi monta asemenea dispozitive pe mai multe dintre autobuzele aflate în dotare.
Felicitari !