Colţul cultural: Imponderabil

Articolul a fost vizualizat de 1,238 ori

Luni, am avut plăcerea să realizez o emisiune Tv cu doi maeştri ai artelor plastice din România, Aurel Nedel şi Corneliu Vasilescu. Doi artişti cu destine apropiate, desfăşurate în aceeaşi perioadă istorică, dar cu stiluri diferite. Ocazia acestei inedite întâlniri a fost creată de vernisajul expoziţiei “Imponderabil” al maestrului Corneliu Vasilescu, la Galeria de artă “Forma” din Deva.  

În ultima vreme, am văzut mai multe lucrări realizate în manieră gestualistă, dar iată că acum am cunocut pe unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai acestei forme de exprimare. Domnia sa se situează în acelaşi orizont al gestualismului, combinat cu un expresionism liric şi abstract, în aceeaşi perspectivă a unei inepuizabile povestiri cromatice cu figuraţia extirpată şi cu retorica distorsionată până la anularea oricărui descriptivism. Maestrul Corneliu Vasilescu, un moldovean din Bârlad, cu vorba domoală, modest şi sincer în atitudine, a început să picteze în 1960 şi după douăzeci de ani a primit confirmarea că ceea ce face este valoros.

Fiind invitat ca profesor în Germania, la Darmstadt, lucrările sale au fost evidenţiate de critici de marcă de aici, după care a primit invitaţia să expună în Galeria Turm 96 şi Galeria Staadische Kunsthale. Reîntors în ţară, a continuat să picteze în stilul gestualist, fiind unul dintre cei care a deschis calea unei şcoli, în care s-au format mulţi dintre pictorii importanţi din România. Poate şi ca mod de manifestare, abordarea solidară complexelor simbolice ascensionale l-a ajutat să scape de constrângerile comuniste, libertatea izvorâtă din formele aşezate pe pânză, fiind subliniată de o cromatică aflată în armonie, surprinzând prin alăturarea unor semne sau forme ce te trimit spre un proiect pe care ai senzaţia că îl recunoşti.

Percepţia privitorului este în primul moment confuză, ca după câteva clipe să găsească o lume, o stare de căutare şi de înţelegere, eliberată de legătura gravitaţională cu teluricul, spre o evadare din constrângerile materiei. Chiar dacă în timpul discuţiei am stabilit că numărul criticilor de artă din România este mic în zilele noastre, domnia sa are parte de prezentări elogioase.

Iată ce spune Constantin Prut despre arta sa: “Artistul se înscrie în prelungirea prestigioasei tradiţii a coloriştilor români. Cu o experienţă de viaţă românească, abordând creaţia de pe bazele unei bogate culturi artistice şi filosofice, pictorul îmbină un temperament tumultuos, avid de spaţiu şi de mişcare, cu un spirit riguros ce domină autoritar elementele limbajului. Gamele cromatice îndrăzneţe oferă demonstraţii de virtuozitate şi rafinament, vorbesc despre frecventarea cu folos a unor largi arii culturale. Albastrul încălzit sau rece, amintind puritatea tonurilor miniaturii medievale româneşti, ale artei persane sau extrem orientale, este susţinut de nuanţe de roşu îndelung elaborate, de galbenuri scăpărătoare.

Adâncimile, perspectiva, sondajul în spaţii ce se întrepătrund şi se desfăşoară infinite sunt realizate exclusiv cu mijloacele culorii. Chipuri umane, moriştile, prezenţele desprinse din repertoriul literaturii populare amintesc fără ostentaţie universul puternic industrializat al lumii copilăriei sale. Este un univers căruia experienţa culturală îi adaugă, firesc, motive şi probleme noi, integrate unui discurs plastic – cu probleme şi rezolvări specifice – de evidentă originalitate”.

Maestrul expune în Germania, Italia, Mexic şi în ţară, obţinând premii şi distincţii cu care se mândreşte, culminând cu “Ordinul Meritul Cultural în grad de ofiţer” conferit de Preşedinţia României în 2003. La vernisajul de la Galeria Forma am văzut pictori, graficieni, sculptori, elevi de la Liceul de Muzică şi Arte Plastice “Sigismund Toduţă” din Deva şi câţiva politicieni. Expoziţia a fost organizată de U.A.P. filiala Deva în colaborare cu Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane. Doamna Liliana Ţolaş, managerul MCDR, a anunţat intenţia da a cumpăra câteva lucrări pentru a îmbogăţi patrimoniul sectorului plastic al muzeului. În finalul manifestării, organizatorii au înmânat maestrului Corneliu Vasilescu “Premiul Forma”, pentru întreaga activitate în aplauzele celor prezenţi.

About Mircea Goian