Acum, că a căzut şi prima ninsoare, să vă aşteptaţi să vedeţi la TV şi prin ziare numai ştiri despre accidente, sate înzăpezite, drumuri blocate şi alte dezastre “naturale”. Şi toate astea, relatate de ziarişti zgribuliţi, cu creierii îngheţaţi. Câteodată mi-e şi milă de ei.
Luna trecută, când la Spitalul Judeţean din Deva s-a organizat o zi a porţilor deschise, Servus Hunedoara a relatat această informaţie cum a putut. Mai precis: “În acest sens, joi, 08 noiembrie, între orele 10:00-14:00, elevii din clasele a X-a şi a XI-a, însoţiţi de cadre didactice de biologie sau de profesorii diriginţi sunt invitaţi să păşească pragul spitalului”.
Avem o dată “08 noiembrie”. Nu suntem în armata americană, deci putem spune “8 noiembrie”, zero-ul ăla nu era necesar. Apoi, “cadre didactice de biologie” sună un pic forţat, eu aş fi scris “profesori de biologie”, pentru că pare o formulare mai naturală. Şi ce înseamnă “să păşească pragul”, stimată colegă Aurora Tanalt?
“Şi-a pus tricolorul pe tot gardul casei aflată pe strada 1 Demebrie şi crede că aşa îşi respectă ţara”, scria Cronica Văii Jiului, săptămâna trecută. Trecând peste tonul aproape supărat al autoarei Diana Mitrache (după “crede că aşa îşi respectă ţara”, mă aşteptam să aflu că autoarea nu este de aceeaşi părere), nu pot să ignor evidenta greşeală “Demebrie” în loc de “Decembrie”. Nici după o săptămână, greşeala nu a fost corectată. Cred că ziariştii îşi consideră treaba terminată odată ce ziarul a fost trimis la tipografie, doar că, în ziua de azi, treaba e puţin diferită. Greşelile de pe Internet pot fi corectate, iar articolele, odată publicate, nu se duc în neant, ci primesc feedback de la cititori. Cred că mulţi ziarişti nu se pot obişnui cu ideea asta, de-aia greşelile de pe site-urile ziarelor rămân acolo inclusiv după ce le semnalez eu.
“Directorul Departamentului de Management, Ingineria Mediului şi Geologie a Universităţii din Petroşani a precizat că, joi, dimineaţa, cei de la Microsoft vor avea o întrevedere cu rectorul Universităţii Petroşani”. De ce-o fi simţit Carmen Cosman nevoia să pună virgulele alea înainte şi după “joi”?
“Valea Jiului a petrecut româneste”, anunţă Cronica Văii Jiului. Autoare: Carmen Cosman şi Monika Baciu. Niciuna dintre ele n-a văzut că “româneşte” e scris semi-româneşte, adică aproape fără diacritice. Ruşinică (nu “rusinica”, da?)!
“Părinţii unei tinere de 17 ani au aflat de moartea fiicei lor de pe Facebook”, informează (?) CityNews. Tânăra era din America, deci ştirea nu este foarte interesantă pentru hunedorenii care probabil că aşteaptă să citească pe CityNews.ro/Hunedoara mai multe informaţii locale şi mai puţine “ştiri” internaţionale. Ce m-a frapat pe mine a fost categoria la care a fost încadrată ştirea: “Lifestyle”, adică stil de viaţă. Chiar nu văd componenta de “lifestyle” în ştirea asta.
Atât de emoţionate au fost Diana Mitrache şi Ramona Ştefan, de la Servus Hunedoara, de reîntoarcerea “Luceafărului Huilei” la Petroşani, că nici n-a mai contat faptul că articolul publicat în ziar pare să fi fost scris cu două mâini stângi. Cine ştie, poate chiar l-au scris cu mâna stângă…
Cert este că despre Miron Cozma aflăm că a venit la Petroşani “însoţit de soţia lui Marinela Niţu”. Asta presupune că Marinela Niţu are o soţie, iar Cozma a venit la Petroşani însoţit de aceasta, adică de soţia Marinelei Niţu. Complicat, ştiu. Apoi, autoarele au început o nouă frază, dar au încheiat-o brusc: “Împreună cu aceasta, dar şi cu fratele său, Tiberiu Cozma (foto în stânga). Fostul «luceafăr al huilei» a vizitat centrul oraşului, dar şi alte locuri pe care le avea la suflet”.
“Locomotiva va deveni, aşa cu vor edilii localităţii, un simbol al Petroşaniului”, scrie Servus Hunedoara. Aşa cu vor, aşa cum vor?
Ceva mai sus, în acelaşi articol, se putea citi: “aceiaşi suită de manifestări”.
Aurora Tanalt ne spune, în Servus Hunedoara, că “sute de participanţi au participat la defilarea pe străzile oraşului”. Nu mai bine ar fi zis “sute de persoane au participat”? Zic şi eu, nu dau cu parul.
Cineva mi-a adus mai multe ziare din judeţul Gorj. M-am îngrozit. Într-unul dintre aceste ziare, Obiectiv pe numele său şi care părea mai “spălăţel”, am dat peste titlul “Manţog, conduce campania lui Diaconescu din puşcărie”. Virgulă între subiect şi predicat, pe prima pagină şi mare, în pagina 6. Oamenii ăştia n-au niciun pic de ruşine.
Şi dacă tot m-am “mirat” la greşelile ziariştilor gorjeni, văd că nici ai noştri nu se lasă mai prejos şi vor să mă impresioneze cu orice preţ… sau ceva de genul ăsta. Luana Giuhat, de la Ziarul Hunedoreanului, ştie mai bine care i-au fost intenţiile atunci când a scris articolul cu titlul “Câinii de companie, au defilat în centrul oraşului”. Singura explicaţie ar fi aceea că tehnoredactorul a transformat prima parte a titlului (“Prieteni fără cuvinte”) în supratitlu. Dar unul dintre tehnoredactori este chiar soţul Luanei, să se saboteze reciproc?
Glumesc, calmaţi-vă. E o greşeală – gravă, ce-i drept – cum văd zeci în fiecare zi, de la presa locală la cea naţională şi pe toate posturile de televiziune. Nu mă mai miră nimic, dar e datoria mea să le semnalez.
Două ziare care se pretind a fi cele mai grozave (fiecare cotidian judeţean se laudă că e cel mai bun, cel mai citit sau cel mai apreciat) au mari probleme atunci când vine vorba despre publicitatea pe site. Adică, nu-i vorbă, că de vândut se vinde, cineva chiar le cumpără spaţiul disponibil pe “veveveu”, dar la partea de implementare stau mai prost. De exemplu, Mesagerul Hunedorean are trei reclame la trei site-uri diferite. Un singur banner şi duce către o altă adresă, celelalte două sunt doar poze “trântite” în partea laterală a site-ului. Dacă dai click pe vreuna dintre ele, afli că: “Această pagină nu există! Ne pare rău, dar informaţia căutată de dvs. nu se găseşte la această adresă. Încercaţi să utilizaţi formularul de căutare”.
Cei de la Servus Hunedoara încearcă să pună şi link-uri sub bannerele pe care le vând, dar nu reuşesc întotdeauna. De exemplu, o reclamă la Auto Schunn ne este prezentată ca “Publicitate Auto-Shunn” şi suntem trimişi la site-ul auto-shunn.ro, care bineînţeles că nu există. Noroc că le ştie Google pe toate şi ne întreabă el dacă nu cumva am vrut să mergem pe auto-schunn.ro.
Nici Accent Media “nu ştie Internet”, pentru că pe site toate titlurile sunt ciuntite: “Totmai multe blocuri preferă”, “Regiunea Vest a contractat toate”, “Colegiul Anghel Saligni din”, “Scriitorul Valeriu Butulescu a”, “Biserica veche din Glodghileşti a” sau “Lupta electorală se duce şi pe”. Şi astea sunt doar câteva exemple. Măcar cei de la Accent Media au învăţat cum să pună link-uri, aici n-am ce să le reproşez. La titluri mai au de lucrat.
Să corectaţi bine!
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.