Pe parcursul anului trecut, Sindicatul din Învăţământul Preuniversitar Hunedoara a cerut Primăriei reanalizarea felului în care sunt organizate din punct de vedere administrativ unităţile şcolare din municipiul de pe Cerna.
Primăria a întocmit un proiect, însă schimbările, dacă vor fi stabilite foarte clar, se vor putea aplica doar din 2014, după cum spune primarul Viorel Arion.
Comasarea unităţilor de învăţământ decisă şi aplicată în 2010 nu a fost şi nu este pe placul unei mari părţi a dascălilor din municipiul Hunedoara. Măsura luată de atunci de Inspectoratul Şcolar Judeţean şi conducerea de la acea vreme a primăriei a fost impusă aproape 100 la sută. În ultima clipă, la insistenţele reprezentanţilor SIP Hunedoara, câteva şcoli din oraş au fost salvate de la închiderea efectivă, ele trecând, totuşi, sub administraţia altor structuri de învăţământ. Totuşi, în principal din cauza numărului mic de elevi, fosta Şcoală Generală Nr.1 a devenit pustie (parterul a fost între timp încredinţat Agenţiei Locale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, urmând ca spaţiile de la etajele l şi ll să devină sedii ale unor asociaţii şi organizaţii neguvernamentale).
Propunerile Sindicatului
După doi ani şcolari, SIP Hunedoara prezintă Primăriei o nouă propunere de “decomasare” a unor unităţi de învăţământ, din punct de vedere administrativ. Astfel, fostele şcoli generale 7 şi 8 ar trebui, în opinia sindicaliştilor, să se desprindă de Colegiul Economic “Emanoil Gojdu” şi să constituie împreună “Şcoala Gimnazială nr. 1”. Deja fostele şcoli generale 2 şi 11 ar trebui să iasă de sub tutela Colegiului Naţional de Informatică “Traian Lalescu” şi să formeze “Şcoala Gimnazială Nr. 2”. Vechile şcoli nr. 9 şi 12 ar urma să fie separate de Liceul Tehnologic Hunedoara (fostul liceu de construcţii) şi să formeze Şcoala Gimnazială Nr. 3.
Reprezentanţii SIP spun că forma actuală de organizare a reţelei şcolare ridică numeroase probleme de ordin administrativ şi nu numai. Unităţile actuale sunt “supradimensionate, eterogene, cu structuri în diferite cartiere ale oraşului, aflate la distanţe relativ mari una de cealaltă”. Mai mult, unele unităţi în care acum se derulează cursuri nu au deloc directori. Se întârzie astfel cu eliberarea de adeverinţe şi alte documente de care au nevoie părinţii şi elevii, iar actul administrativ în sine are de suferit, după cum se mai arată în motivarea întocmită de SIP Hunedoara. “Redobândirea personalităţii juridice de către aceste unităţi va asigura un management mai bun (… Viziunea şi misiunea fiecărei şcoli vor putea fi definite mult mai apropiat de nevoile elevilor şi părinţilor din cartierele arondate unităţii şcolare respective”, se mai arată în motivarea Sindicatului, în care se precizează şi faptul că “decomasarea” unităţilor şcolare vizate nu va presupune angajarea de personal suplimentar.
Se discută vineri
În încercarea de a găsi cea mai bună soluţie, cu care să fie mulţumită toată lumea, edilii oraşului organizează vineri, 11 ianuarie, o dezbatere publică ce va avea loc în sediul Primăriei. Deşi proiectul întocmit de Primărie a fost postat pe site-ul instituţiei luna trecută, se pare că nici până în acest moment nu s-au stabilit clar eventualele modificări ce ar trebui operate. Asta şi pentru că, spun responsabili din cadrul Primăriei, unii dintre dascălii şcolilor vizate îşi schimbă părerea peste noapte. “Deocamdată, anul acesta vom merge pe actuala structură, cu unele modificări în ce priveşte grădiniţele.
Din motive care ţin de respectarea procedurilor legale, se pare că eventualele schimbări majore ce se doresc a fi făcute în organizarea reţelei şcolare vor putea fi făcute doar începând din 2014. A fost dorinţa cadrelor didactice să discutăm problema şi asta facem. Sper că vom ajunge la o soluţie convenabilă pentru toată lumea. Personal, agreez varianta susţinută şi de domnul Claudiu Voinia (director al Colegiului Tehnic “Matei Corvin) – aceea de a crea trei mari unităţi şcolare. Avem o problemă cu vechea Şcoală Generală 10, unde sunt puţini elevi. Pe de altă parte, ne costă mai mult să ţinem închisă o şcoală, decât dacă am lăsa-o să funcţioneze şi spun asta după experienţa cu Şcoala Generală 1, de unde au început să dispară obiectele de metal, unde e nevoie de pază… Sunt chestiuni pe care vrem însă să le analizăm foarte atent”, spune primarul Viorel Arion.
De cealaltă parte, preşedintele SIP Hunedoara, Paul Rusu, este de părere că varianta de organizare impusă de ISJ şi Primărie în 2010 este total ineficientă. “Se prea poate, ca în urma discuţiilor, unele şcoli să reapară cu personalitate juridică. Legea prevede un minim de 300 de elevi pentru o şcoală în mediul urban, ori noi avem acum şcoli cu mult mai mulţi elevi”, adaugă Rusu.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.