Simularea examenului de bacalaureat a demonstrat, încă o dată, că elevii hunedoreni nu sunt pregătiţi nici în acest an pentru examenul de maturitate. Chiar şi la unele dintre cele mai bune licee din judeţ rata promovabilităţii a fost abia în jur de 50 la sută.
La Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” Petroşani doar puţin peste 55 la sută dintre elevi au reuşit să treacă toate cele trei proble ale Bacalaureatului “simulat”. Dacă la geografie şi chimie toată lumea a reuşit să ia notă de trecere, iar la istorie şi biologie din numărul total al elevilor prezenţi în săli doar patru nu au obţinut minimul necesar, piatra de încercare a fost, şi în acest an, matematica. Doar 40 de elevi, din totalul celor 81 care au susţinut examenul, au trecut cu bine de acest test. Gilbert Danciu, directorul Colegiului Naţional “Mihai Eminescu” din Petroşani spune că anul trecut procentul celor care au promovat la simularea bacalaureatului a fost ceva mai mare, dar adaugă că elevii încă mai au câteva luni la dispoziţie să “umple” golurile de cunoştinţe, aşa că dascălii mizează pe un rezultat bun.
“Anul trecut şi acum doi ani instituţia noastră de învăţământ a fost pe primul loc în judeţ. Eu sunt sigur că, până în vară, cifra celor care vor promova examenul în prima sesiune va creşte simţitor. Ca şi la celelalte licee, şi eu constat că la matematică e problema, dar anul acesta simularea examenului de Bacalaureat a fost organizată destul de devreme. În plus, se pare că gradul de dificultate e ridicat. Am înţeles că surpriza a fost la un exerciţiu din capitolul «Permutări», un capitol asupra căruia nu se insistă şi nici nu foloseşte atât de mult. Totuşi, eu sunt sigur că vom ajunge la un procent de promovabilitate de peste 90 la sută”, afirmă Gilbert Danciu.
Directorul de la Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” recunoaşte că, de “spaima” matematicii, unii elevi s-au transferat de la clase de real, la uman, însă adaugă că în vara anului trecut doar trei elevi nu au reuşit să treacă de Bacalaureat în prima sesiune, iar după sesiunea din toamnă un singur absolvent a rămas fără diploma de BAC. La Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” din Petroşani învaţă 560 de elevi, dintre care anul acesta vor fi 146 de absolvenţi.
Elevii de la “tehnic” sunt dezavantajaţi
Reprezentanţii liceelor cu profil tehnic, pe de altă parte, sunt nevoiţi să recunoască amărâţi că rata promovabilităţii este de doar câteva procente. La Colegiul Tehnic “Matei Corvin” din Hunedoara, de exemplu, directorul Claudiu Voinia declară că abia doi elevi din 100 au reuşit să treacă examenul de maturitate. Voinia susţine, însă, că este injust ca elevii unui liceu tehnic să nu poată să suţină nici măcar o singură probă de profil.
“La limba şi literatura română subiectele sunt identice cu cele pe care le susţin elevii unui liceu teoretic, care studiază această materie intensiv. La matematică, e drept, s-a făcut o diferenţiere pe profile, deci şi pe grade de dificultate: M1 şi M2. Cu toate acestea, anul trecut, subiectele au fost comparabile. Eu zic că, pentru nota cinci, subiectele ar trebui să fie accesibile pentru majoritatea elevilor, nu să fie foarte dificile, ca şi cum ar fi un concurs al celor care propun aceste subiecte. La cea de-a treia materie elevii noştri nu au putut să aleagă o disciplină tehnică. Au fost nevoiţi să aleagă tot între probe teoretice: fizică, biologie şi chimie, deci tot o disciplină teoretică fundamental, care iarăşi creează probleme”, explică directorul celui mai mare colegiu tehnic hunedorean. El adaugă că profesorii au realizat un plan remedial şi speră ca, până la intrarea în examen, numărul celor care vor obţine notă de trecere să crească.
Anul trecut, la Colegiul Tehnic “Matei Corvin” din Hunedoara, care are un total de aproximativ 1.700 de elevi, rata promovabilităţii a fost de numai 11 la sută. Dascălii adaugă că elevii nu mai pot fi atraşi înspre studiu dintr-o serie foarte complexă de motive: schimbarea reperelor societăţii şi devalozizarea standardelor morale, lipsa de perspectivă, fondurile puţine din Educaţie şi nemulţumirea profesorilor prost plătiţi. Ei spun că în fiecare an au trimis către ministerul de resort observaţiile lor, însă, până acum, nu s-a ţinut aproape deloc cont de ele. Deocamdată şi bacalaureatul profesional (cu discipline şi grade de dificultate diferite) rămâne sub semnul întrebării, iar directorii colegiilor hunedorene spun că este foarte probabil ca anul acesta un astfel de examen să nu fie organizat.
Invatamantul romanesc se afla de 23 de ani intr-o degringolada continua.Si cea mai lovita parte a lui este cea care asigura ceva concret necesar pentru dezvoltarea societatii.Adica invatamantul tehnic,care este tratat ca un gunoi.Nu am fost si nu sunt un fan al epocii Ceausescu dar nu pot sa nu remarc faptul ca, atunci, am absolvit un liceu industrial in care am invatat bine o meserie spre deosebire de zilele noastre,in care liceele tehnice sunt pierdere de vreme in care se simuleaza invatarea unei meserii ,dar mai grav nu se invata mai nimic.Doar o pierdere de timp pentru elevi si salarii nemuncite pentru profesori care se complac in postura de a face doar o prezenta fizica la catedra,fiind lipsiti de pasiune si har pentru ceea ce fac.
Liceele cu profil industrial au o problema majora privind nivelul elevilor admisi in aceste licee. Ajung aici de regula cei mai slabi elevi, a caror nivel de pregatire nu este de admitere in liceu. Cu aceasta “materie prima” profesorii din aceste scoli nu vor putea obtine niciodata performanta. Rezultatele de la bacalaureat in aceste liceee este evident ca sunt predictibile. Toata lumea stie asta, numai cine trebuie nu.
Rezolvarea problemei se poate face doar stabilind un nivel minim de cerinte la admiterea in liceu.