Hunedorenii care vor să îşi cumpere o maşină electrică pot face acest lucru cu ajutor de la stat. Pentru a încuraja cumpărarea de maşini nepoluante, statul oferă un “ecotichet” în valoare de aproximativ 3.000 de euro. Chiar şi aşa, dealerii auto nu se aşteaptă ca hunedorenii să e înghesuie la cumpărarea de maşini electrice, pentru că preţurile sunt extrem de piperate.
Hunedorenii care vor cumpăra, începând cu 15 martie, un autoturism electric vor primi, la momentul achiziţionării, un “ecotichet” în valoare de 12.000 lei. Este vorba despre o decizie a Guvernului, care vine printr-o ordonanţă de urgenţă ce introduce timbrul de mediu pentru înmatricularea maşinilor. Deocamdată, modalitatea exactă prin care va fi acordat acest tichet nu a fost stabilită, ci va fi decisă prin normele metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenţă, dar se va avea în vedere ca suma respectivă să nu fie acordată producătorului, pentru a nu se considera ajutor de stat, conform legislaţiei Uniunii Europene.
Nicio maşină electrică în judeţ
Până acum, potrivit şefului Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, Nicolae Marin, în judeţul Hunedoara nu a fost înmatriculată nicio maşină 100% electrică, ci numai câteva autoturisme hibrid. Autorităţile în domeniu nu cunosc cifra exactă, dar Nicole Marin spune că este vorba de mai puţin de 10 asemenea autovehicule. Deşi proprietarii de autoturisme hibrid din judeţ pot fi număraţi pe degete, Primăria Deva a vrut să fie în avangarda eco, aşa că proprietarii de autoturisme hibrid, care funcţionează şi pe bază de energie electrică, vor plăti taxe cu 95 la sută mai mici.
Dealerii de autoturisme din judeţ spun că, în ultimii patru ani, abia doi-trei hunedoreni aflaţi în căutarea unui autoturism au întrebat şi despre maşnile electrice, sau hibrid. Au întrebat, dar nu au cumpărat. Oricum, majoritatea reprezentanţelor auto din judeţ îi direcţionează pe cei interesaţi de o asemenea achiziţie către sediile din Bucureşti. În plus, unii dealeri spun că hunedorenii cu bani, care îşi permit o asemenea achiziţie, nu se gândesc neapărat la aspectul ecologic, ci este mai degrabă o chestiune “de fiţe”.
De la 17.000, la 45.000 de euro
Dacă intenţionaţi, totuşi, să vă luaţi o maşină nepoluantă, ar trebui să ştiţi că trebuie să plătiţi cel puţin 17.000 de euro. Orientativ, dealerii anunţă că un Citroen C-Zero costă şi el 30.000 de euro, iar Opel Ampera poate costa peste 45.000 de euro. Potrivit paginilor web ale companiilor distribuitoare de asemenea autoturisme, un Yaris Hybrid, construit de compania japoneză Toyota, costă în jur de 17.000 de euro, un Auris depăşeşte 24.000 de euro, un Prius ajunge la 26.000 de euro, iar un Prius Plug-In poate costa chiar şi 44.000 de euro. E drept, maşina cea mai scumpă are o autonomie totală considerabilă: peste 1.200 de kilometri. Lucru destul de important şi de care trebie să ţineţi seamă, pentru că – în funcţie de model – s-ar putea să aveţi probleme în momentul în care va trebui să reîncărcaţi cu… energie electrică.
Asta deoarece staţiile de încărcare sunt puţine, iar a încărca direct de la priză, spun specialiştii, este aproape imposibil, mai ales pentru cei care locuiesc la bloc. Pentru hunedorenii care locuiesc la casă ar exista – în cazul unor modele de autoturisme electrice sau hibrid – varianta încărcării de la o priză normală, însă numai după ce proprietarul şi-a montat mai înainte o bornă specială de perete, cu scopul de a proteja de şocuri instalaţia electrică a locuinţei. Costul unei asemenea borne, însă, este şi el pe măsura maşinii: câteva sute de euro. Specialiştii în domeniu spun că, date fiind lipsa staţiilor de încărcare şi vânzările extrem de rare, facilităţile acordate de stat aproape că nu-şi au rostul. Cu toate acestea, ecologiştii spun că ele au mai degrabă un rol psihologic, deşi sunt mai mici cu 1.000-1.500 de euro decât în ţările din Occident.
Practic, în acest fel, Guvernul încearcă să pregătească producătorii pentru a investi în staţii de alimentare electrică, autorităţile pentru investiţii în infrastructură şi opinia publică pentru a cumpăra autoturismele viitorului.
Daca comparam consumul unei masini hibride cu consumul unui motor de 1,5 litrii de la renault (diesel-la dacia Sandero 90 cp 3,7 l/100km sau cel in trei cilindrii de la vw )nu exista nici un motiv sa consumi peste 5 litrii la Toyota Prius