Restaurant suspendat pe viaduct

Articolul a fost vizualizat de 4,510 ori

Primăria comunei Luncoiu de Jos propune o idee îndrăzneaţă: construirea unui restaurant pe viaductul ce trece peste DN 76 şi separă comuna de municipiul Brad. Primarul este încântat de posibilitatea realizării unui restaurant în care clienţii ar putea privi întreaga vale, de la 35 de metri înălţime, în timp ce ar servi masa. Problema este însă că viaductul nu aparţine nici Primăriei din Luncoiu, nici celei din Brad, ci Ministerului Transporturilor.

Podul de la Luncoiu de JosCalea ferată Deva – Brad nu mai este folosită de mai bine de un deceniu. În 2005 au început să dispară de pe traseu mai întâi şinele, apoi elemente de pe calea de rulare şi chiar unele podeţe metalice. Viaductul care susţinea linia ferată la trecerea peste Valea Luncoiului a devenit, automat, inutil.

Construit pe timpul celui de-al Doilea Război Mondial, viaductul se prezintă şi acum în condiţii foarte bune, din punct de vedere al structurii de rezistenţă. Speranţele că, vreodată, pe el va mai trece vreun tren sunt minime, mai ales că linia Deva – Brad a suferit mult, de-a lungul timpului, din cauza unor repetate alunecări de teren produse în zona satului Ormindea.

O idee îndrăzneaţă

“Avem pe teritoriul comunei două poduri, cel de peste drumul naţional şi încă unul, ceva mai mic. Eu aş cere întreaga porţiune dintre cele două poduri, dar şi podurile, pentru o amenajare turistică unică în România. Recunosc că nu-mi aparţine ideea restaurantului suspendat pe viaductul ce trece peste DN 76, dar orice idee bună trebuie susţinută. Nu ar fi foarte complicat să facem un restaurant situat pe pod, cu o podea transparentă, astfel încât clienţii să stea la masă şi să aibă impresia că sunt suspendaţi în aer. Accesul în restaurant ar urma să fie făcut pe două căi: un ascensor exterior pe unul dintre pilonii viaductului şi un traseu cu scări destinat celor mai slabi de înger”, spune primarul comunei Luncoiu de Jos, Călin Dud.

Demersuri cu speranţe puţine

Edilul-şef al comunei adaugă că a început relativ recent demersurile pentru a găsi o soluţie prin care porţiunea de linie ferată, inclusiv cele două poduri, să fie transferate din patrimoniul statului în cel al comunităţii locale, pentru a putea apoi derula un parteneriat-public privat pentru valorificarea zonei.

“Nu vrem să ne limităm la un restaurant cu un ascensor exterior. Vrem ca, pe pod, să avem o instalaţie pentru bungee-jumping, sub pod să avem o parcare destul de mare, iar în apropiere să fie un traseu de ciclism montan, dar şi o zonă de promenadă. Am putea avea aici unul dintre cele mai interesante obiective turistice din vestul României. Mi-e teamă însă că primul răspuns pe care-l voi primi de la Societatea CFR Infrastructură va fi că linia este de interes strategic. În realitate însă, numai interes strategic nu mai este pe linia Deva – Brad. Nu mai există nici măcar traverse şi unele podeţe, ce să mai vorbim de şină de cale ferată?! Eu unul nu cred că vreodată se va mai reface linia ferată, dar încă putem să ne folosim de cele două poduri şi de terasament”, adaugă Călin Dud.

About Ciprian Iancu